روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

خاسران از دیدگاه قرآن 3

ادامه ...

بسم الله الرحمن الرحیم



سپس خداوند بـه مـعـرفـى صـفات و معتقدات این گروه زیانکار مى پردازد و چند صفت که ریشه تمام بدبختیهاى آنها است ، بیان مى دارد:

1- آنـها کسانى هستند که به آیات پروردگارشان کافر شدند (اولئک الذین کفروا بایات ربهم )

آیاتى که چشم و گوش را بینا و شنوا مى کند، آیاتى که پرده هاى غرور را درهم میدرد، و چـهـره واقـعـیـت را در بـرابـر انـسـان مـجـسـم مى سازد، و بالاخره آیاتى که نور است و روشـنـائى ، و آدمـى را از ظلمات اوهام و پندارها بیرون آورده به سرزمین حقایق رهنمون مى گردد.

2- آنها بعد از فراموش کردن خدا به معاد و لقاء الله کافر گشتند (و لقائه )

آرى تا ایمان به معاد در کنار ایمان به مبدء قرار نگیرد و انسان احساس نکند که قدرتى مـراقب اعمال او است و همه را براى یک دادگاه بزرگ و دقیق و سختگیر حفظ و نگهدارى مى کند، روى اعمال خود حساب صحیحى نخواهد کرد، و اصلاح نخواهد شد.

به خاطر همین کفر به مبدء و معاد، اعمالشان حبط و نابود شده است (فحبطت اعمالهم ).
درست همانند خاکسترى در برابر یک طوفان عظیم .

چـون آنـهـا عـمـلى کـه قـابـل سـنجش و ارزش باشد ندارند، لذا روز قیامت وزن و میزانى براى آنان برپا نخواهیم کرد (فلا نقیم لهم یوم القیامة وزنا).
چـرا کـه توزین و سنجش مربوط به جائى است که چیزى در بساط باشد، آنها که چیزى در بساط ندارند چگونه توزین و سنجشى داشته باشند؟!.

3- کـیـفـر آنـهـا جـهنم است به خاطر آنکه کافر شدند و آیات خدا و پیامبرانش را بباد استهزاء و سخریه گرفتند (ذلک جزائهم جهنم بما کفروا و اتخذوا آیاتى و رسلى هزوا).

و بـه ایـن تـرتـیـب آنـهـا سـه اصل اساسى معتقدات دینى (مبدء و معاد و رسالت انبیاء) را انکار کرده و یا بالاتر از انکار آن را به باد مسخره گرفته اند.


منبع :تفسیر المیزان و نمونه .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد