روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

بازخوانی چند حدیث ناشنیده پیرامون ظهور امام مهدی(عج)


بسم الله الرحمن الرحیم

بازخوانی چند حدیث ناشنیده پیرامون ظهور امام مهدی(عج)

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:
إن لصاحب هذا الأمر غیبة المتمسّک فیها بدینه کالخارط لشوک القتاد بیده. ثم أطرق ملیّا ثم قال: إن لصاحب هذا الأمر غیبة فلیتق الله عبد و لیتمسّک بدینه.» [الغیبة للنعمانیّ: ۱۶۹ / ۱۱

همانا صاحب این امر (امام عصر) را غیبتی است که نگه داشتن دین در آن زمان همچون کندن خار گون از بالا به پایین و با دست است.» حضرت سپس مدتی خاموش ماند و آن‌گاه فرمود: «همانا صاحب این امر را غیبتی است. پس بنده باید تقوای خدا پیشه کند و به دین خود چنگ آویزد.
در روایتی دیگر از قول امام صادق (علیه‌السلام) آمده است:

إذا خرج القائم خرج من هذا الأمر من کان یری أنــّه من أهله، و دخل فیه شبه عبدة الشّمس و القمر.» [الغیبة للنعمانیّ: ۳۱۷ / ۱[

 
زمانی که قائم قیام کند، کسانی که گمان می‌شود از خاندان او هستند، از صف آن حضرت خارج می‌شوند و کسانی که به خورشید و ماه پرست می‌مانند، به صف او در می‌آیند.

امام الصادق (علیه‌السلام) فرمودند:
 
مع القائم من العرب شیء یسیر. فقیل له: إنّ من یصف هذا الأمر منهم لکثیر! قال: لابدّ للناس من أن یمحّصوا و یمیّزوا و یغربلوا، و سیخرج من الغربال خلق کثیر.» [الغیبة النعمانی: ۲۰۴ / ۶[

 
اندکی از عرب‌ها به همراه قائم قیام می‌کنند.» به او گفتند: «عدهٔ زیادی از عرب‌ها خود را از یاران او می‌دانند؟!» گفت: «مردم باید پالایش شوند و سره و ناسره‌شان از هم جدا گردد و غربال شوند و شمار فراوانی از غربال خواهند گذشت..

امام جعفر صادق (علیه‌السلام) فرمودند:
 
ما یکونُ هذا الأمرُ حتّـی لا یبقی صِـنفٌ من النـّاس إلّا و قد وُلـّوا علی النّـاس، حتّی لا یقولُ قائلٌ: إنّا لو وُلــّینا لـَعَدلنا! ثُمّ یقومُ القائمُ بالحقِّ و العدل.» [مشکاةالأنوار/ص۶۳[

این کار (قیام قائم) رخ نخواهد داد، تا آن‌که هر گروه و دسته‌ای حکومت بر مردم را به دست گیرد، ‌ چنان‌چه کسی نگوید: اگر ما حاکم می‌شدیم «عدالت» را می‌گسترانیدیم! بعد از این، قائم حق و عدل‌گستر قیام می‌کند.»  «إنّ هذا الأمر لا یأتیکم إلّا بعد إیاس...» [بحارالأنوار/ج۲۰/ص۱۱۱[
همانا این امر‌ (ظهور) به سراغتان نیاید، مگر آن‌که به کلی مأیوس شوید

سعد بن عبدالله قمی می‌گوید:
سألت القائم علیه‌السلام: «أخبرنی یا مولای عَن العلّة الّـتی تَمنعُ القوم من إختیار الإمام لأنفسهم.» قال: «مُصلح أو مُفسد؟» قلت: «مُصلح.» قال: «هل یَجوز أن تَقَـع خـِـیَرَتهم عَـلى المفسدِ بعدَ أن لا یعلم أحدٌ ما یخطر ببالِ غیرِه من صَلاح أو فَساد؟» قلت: «بلى.» قال: «فهی العلّة...»» [بحارالأنوار/ج۲۳/ص۶۸[

از امام مهدی پرسیدم: «مولای من! به من بگو که چرا مردم از انتخاب امام برای خود نهی‌ شده‌اند؟
فرمود: «آیا آن امام مصلح است یا مفسد؟))

گفتم: «مصلح.((

فرمود: «آیا امکان دارد فرد برگزیده، مفسد از کار درآید؛ زیرا هیچ کدام از انتخاب‌کنندگان نمی‌داند چه خیر یا شری در ذهن او می‌گذرد؟»

گفتم: «بله.

فرمود: «پس علت همین است..))

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد