روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

راه و رسم آرزو کردن از زبان آیت‌الله تهرانی

اگر خواسته‏ات برآورده نمی‏شود، به نفع تو نیست

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آیت‌الله مجتبی تهرانی از اساتید برجسته اخلاق با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: اگر خواسته‏ات برآورده نمی‏شود، به نفع تو نیست، پس رهایش کن! چون خدا چیزهایی را که به نفع توست امّا به ذهنت نمی‏آید، به تو می‌دهد.

به گزارش  جهان به نقل از فارس، با توجه به نزدیک شدن به سالروز شهادت پیشوای فقه جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع) هر روز یک حدیث از این امام همام با شرح آن توسط آیت‌الله مجتبی تهرانی از اساتید برجسته اخلاق منتشر می‌شود.
روی عن الصادق علیه‏السلام قال:
کَمْ مِنْ نِعْمِةِ اللهِ تَعالی عَلی عَبْدِهِ فِى غَیْرِ اَمَلِهِ وَ کَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ اَمَلاً اَلْخِیارُ فِی غَیْرِهِ. (بحارالانوار ج 68 ص 152 بحارالانوار ج75 ص 243

 
از امام صادق «علیه‏السلام» در روایتی منقول است که حضرت فرمودند:
 
کَمْ مِنْ نِعْمِةِ اللهِ تَعالی عَلی عَبْدِهِ فِى غَیْرِ اَمَلِهِ»، در ربط با نعم الهیّه، خداوند یک سنخ نعمت‏هایی را بدون اینکه انسان حتّی آرزویش را داشته به او عنایت می‏کند؛ حتّی گاهی به زبان هم جاری می‏کند و می‏گوید: باور نمی‏کردم! خدا است دیگر. حضرت در ادامه می‏فرمایند: «وَ کَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ اَمَلاً»، و در مقابل یک سنخ اموری است که انسان مرتّب آرزو می‏کند که خدا به او بدهد و ذهنش را پرکرده و «اَلْخِیارُ فِی غَیْرِه»، حال اینکه نمی‏داند خیرش در آن نیست و اتّفاقاً در غیر از آن است.

 
از این روایت شریف می‏فهمیم که آن نعمتی که به درد تو می‏خورد را خدا به تو می‏رساند، چه از او بخواهی، چه نخواهی؛ این را بدان! خیرِ بنده در هرچه باشد خدا به او می‏دهد و از او منع نخواهد کرد، مگر خود بنده رد کند.

 
از آن‏ طرف چه بسیار افرادی که آرزوهایی می‏کنند که به ضررشان است و خودشان نمی‏فهمند؛ پس بهتر این است که خواسته‏های خود را به خدا واگذار کنند.

 
پس وقتی آرزو می‏کنید بگوئید: خدایا این به ذهن من آمده، آیا خیر من است یا نه؟ برخی مسائل خیلی معمول است، مثلاً بیماری، از خدا شفا می‏خواهد، «اللهم اشفِ کل مریض»، اگر بدهی و قرض دارد: «اللهم اقض دین کل مدین»، مشکلی ندارد. امّا نعمت‏هایی را که نمی‏دانی در آینده از نظر بهره‏وری‏اش چطور می‏شود، به خدا واگذار کن، زیرا چیزهایی هست که تو از خدا درخواست می‏کنی امّا خودت نمی‏دانی که به نفع تو نیست.
 
این را بدان! اگر خواسته‏ات برآورده نمی‏شود، به نفع تو نیست، پس رهایش کن؛ چرا؟ چون خدا چیزهایی که به نفع تو است امّا به ذهنت نمی‏آید را، اتفاقاً بدون درخواست به تو می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد